onsdag 13 augusti 2008

Mirakelbäret

Bild från Nyfiken Vital

Häromdagen berättade en kollega om mirakelbäret - goji - som hon börjat äta regelbundet. Det har använts i århundraden av boende i Himalayas bergsmassiv på grund av sina hälsobringande egenskaper. Gick till Hötorgshallen på lunchen för att införskaffa en påse mirakelbär och fick en liten föreläsning av butiksinnehavaren på köpet. Några effekter som gojibäret påstås ge:

- Ökad energi och styrka
- Lägre blodtryck
- Lindring av oro och stress
- Hjälp mot klimakterieproblem
- Förbättrat immunförsvar

Det ska innehålla 500 gånger mer c-vitamin än apelsiner och 37 gånger mer antioxidanter än körsbär. Jag är ju alltid lite skeptisk till sådana här "nyheter", men eftersom bäret varken är dyrt eller äckligt kan det ju vara värt att prova. 1 msk om dagen räcker för en normalt aktiv person och det kan man ju till exempel strö på morgonmüslin.

, , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det där låter riktigt spännande
Jag har tänkt att prova det
vet du var i Uppsala man hittar det
Jag har skickat ett mail till dig nu

Anonym sa...

å tack! :o) Muggen kommer från Iitala och finns bla. på åhléns!

Anonym sa...

Åh, sådana där provade jag på Ica Maxi häromveckan. Det låter onekligen bra med alla egenskaper och braigheter :) Helt okej i smaken tyckte jag att de var också..

Anonym sa...

Hmm, vad spännande! Det ska jag hålla utkik efter.

Anonym sa...

Låter supernyttigt! har provat äta dom några gånger men gillar dessvärre inte smaken :o( Men jag kanske får prova på att blanda ut den med müsli..det kanske funkar?

Miss Agda sa...

De tänker jag prova! Är lite förkyld igen så förbättrat immunförsvar skulle jag inte ha nånting emot! Och inte lite extraenergi heller...

Anonym sa...

Undra just om det finns att köpa här i ödemarken. Ska kika nästa gång jag far på hälskostbutiken.

~Livet i byn