torsdag 21 augusti 2008

Aknebesvär? Graviditetsbristningar? Salladssugen?

I april i år var jag i Marocko och kom för första gången i kontakt med arganolja. Oljan utvinns ur frön från arganträdet som bara växer i Marocko och har genom århundraden använts för sina många goda egenskaper.

Oljan har en nötig smak och används därför ofta i matlagning eller i sallader och liksom många andra vegetabiliska oljor motverkar den högt kolesterol.

Men mest intresserad är jag av oljans kosmetiska egenskaper - under ett besök på ett kvinnokollektiv i Marocko där arganoljan tillverkades fick vi veta följande:

- Oljan tränger i motsats till de flesta andra oljor snabbt in i huden och har en lindrande effekt på hudproblem som akne och psoriasis.
- Molekylerna är så små att oljan även kan duttas på den tunna, fina huden under ögonen.
- Marockanska kvinnor smörjer magen med oljan när de är gravida för att undvika bristningar.
- Arganolja ingår i en mängd marockanska kroppsvårdsprodukter.

Jag köpte hem en flaska arganolja som det stod "anti-cellulite" på. Vete sjutton om det blev färre celluliter (vet inte om jag direkt hade några innan heller) men på min hy har den haft en kanoneffekt. Jag har alltid haft en problemhy och nu upplever jag att problemen lindrats. Mina torra, fnasiga armbågar har den också mjukat upp.

, , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där låter riktigt intressant, har alltid haft problemhud så allt som kan tänkas hjälpa provar jag gladeligen. Ska in på hälsobutiken och kolla om dom har arganolja!

Anonym sa...

Så bra! Funkar den inte i ansiktet äter man bara upp den istället! Eller tvärtom... Och så fungerar den som anledning till att åka till Marocko..! :)

Anonym sa...

Ja visst är det svårt att ta bra bilder.Som tur är har vi en nyinköpt systemdigitalkamera hemma, riktigt skoj att trixa med!

Anonym sa...

Åh! En sån där olja skulle jag vilja ha! Lyckos dej som fick med dej en från Marocko! Ska titta in i ngn hälsobutik o se ifall jag kan hitta ngt liknande :o)