torsdag 21 augusti 2008

Dominika ger ut kokbok

Bild från Hydra förlag

En glädjande nyhet för mig som har rötter i Tjeckien är att Dominika Peczynski kommer ut med en kokbok som heter "Östeuropas kulinariska hemligheter". Polskfödda Dominika delar med sig av sina bästa matminnen från uppväxten och recepten kommer från hennes mamma som innan hon kom till Sverige har bott i Sibirien, Vitryssland, Tadzjikistan, Moskva och Warszawa. Under Army of Lovers-tiden reste Dominika också en hel del i Östeuropa och samlade då på sig en hel del recept.

- Jag vill få svenska folket att förstå att östeuropeisk mat är så mycket mer än borstj och att den är otroligt god, säger Dominika Peczynski i en kommentar.

Jag har själv inte sett kokboksrecepten än, men hoppas att de kan öppna folks ögon för det central- och östeuropeiska köket som har ett delvis oförtjänt rykte som stabbigt och onyttigt.

, , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den där kokboken fattades! bra idé Dominika!
är det någon som sagt att du är lik henne..på bilderna tycker jag ni ser lite lika ut:)

Petra sa...

Matte: Ja, ha ha - det östeuropeiska arvet förnekar sig inte. Många är det som avundas oss våra höga kindknotor och vackert utmejslade drag ;-)

KATE sa...

Wow, din blogg är helt underbar! Jag som älskar mat och få nya ideer. Bra jobbat!

Din blogg blir en ny favorit :)

Anonym sa...

jag försöker minnas vad vi åt när vi var i polen, men det var nog mycket grillat och sånt... men klart spännande att kika lite i dominikas kokbok!

Ellas Inspiration sa...

Låter spännande! Intressant att se vad för kulinariska recept hon bjuder på.

Kram Karin