onsdag 13 augusti 2008

En hyllning till mitt träningstempel

200 eller kanske fler? Igår kväll innan jag somnade funderade jag på hur många Friskis & Svettis-pass jag kör per år. Det brukar bli ungefär 4-5 pass av varierande typ i veckan, så siffran är nog inte helt orealistisk. Undrar om de för statistik över de flitigaste medlemmarna? Tror faktiskt jag drömde om att det hoppade upp något stapeldiagram med mig i topp varje gång jag drog mitt kort i dörren.

Hur som. Jag frågade mig själv varför jag trivs så bra på Friskis & Svettis, varför jag tar mig dit i ur och skur för att köra mina pass utan att tröttna. Ett av svaren är att jag trivs med att träna i grupp. Har aldrig varit mycket för soloträning, är alldeles för rastlös för det. Jag blir bäst peppad av att vara omgiven av andra likasinnade. Ett annat svar är att träningen är så förbannat effektiv. Tar man i ordentligt, jobbar med armarna och spänner de rätta musklerna - då får man en rejäl genomkörare som bygger upp såväl styrka som kondition.

Visst händer det att jag tittar in på gymmet då och då, men för en pendlare med 12-timmarsdagar är F&S-passet det perfekta träningspaketet för mig - styrka, kondition och glädje i ett. Skål för det :-)

, , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

det är så skönt att komma in i sina vanliga rutiner igen faktiskt! jag tycker friskis och svettis är rätt mysigt, familjär känsla. jag har så svårt för att träna i grupp bara, synd nog =/

Anonym sa...

Oj! det var inte lite timmar det! Jag tränar lika mycket..men om man jämför med hur mkt jag sitter framför datorn på jobbet nästan 20 000 timmar om året...är det på tok för lite :o(

Ellas Inspiration sa...

Kul att hylla dessa "hjältar" för på Friskis är det ju så många själar som lägger ner tid för att folk skall kunna få möjlighet att träna.


Lite extra kul för min man är en av dem... Han är nämligen gymansvarig på vårt lokala F&S, och tillbringar mycket av sin "lediga" tid från sitt vanliga jobb där så det här inlägget får jag tillägna honom!!

Kram Karin

Anonym sa...

Det var ju lika många timmar som gemene man arbetar på en månad! Gruppträning är fantastiskt tycker jag också :o) Bra tränat!

Anonym sa...

Tack, den kommer nog komma till nytta!

Jag skålar gärna för F&S jag med! Innan jag började träna där hatade jag att träna, så de har verkligen utfört ett underverk med mig!

Anonym sa...

Friskis och svettis är något jag alltid kommer tillbaka till när jag varit ute och provat andra träningsformer, så jag håller med det F&S är bäst. Tyvärr för min egen del har det blivit mycket mindre med all träning när jag flytta ut på landet, känns inte så kul att sätta sig i bilen igen när man kommit hem och ha 2,6mil enkel resa för att träna (bor närmast ett samhälle där det finns pass 3ggr/vecka men sent så jag kan inte stanna direkt efter jobbet)
mvh smillasplats.blogg.se