onsdag 20 augusti 2008

Latten som smeker strupen


Så här är det. Fram till den sista juni i år arbetade jag granne med världens bästa espressomaskin. På den kunde man göra fantastisk espresso och skumma mjölk som blev fluffig som bomull. Man kan lugnt säga att jag och mina kollegor var ruskigt bortskämda. Så blev det den 1 juli och plötsligt var den himmelska kaffemaskinen ett minne blott. Nu hade vi flyttat fyra våningsplan ner och det som stod till buds var en kaffeautomat som i de bästa stunder producerar något som med lite vilja smakar snäppet bättre än diskvatten. Förstår ni hur det känns?

Därför tackar jag Pino Poli från Sosta som kläckte den briljanta idén att öppna ett kafé i gången mellan Drottninggatan och Hötorgshallen, Poli Caffe Bevande e Spuntini heter det. Vid de välputsade kaffemaskinerna står två mycket vänliga italienare som gör den krämigaste latte och den fylligaste espresso. Idag lyxade jag till det med en Limone - en minicroissant med citronkräm som smakade gudomligt gott.

, , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

tänkte väl att jag skymtade en bakelse där...mums vad god den ser ut!!! croissant med citronkräm? Det måste testas :o)

lina sa...

Gud så lyxigt med en riktigt välgjord latte! Bakelsen lät ju inte helt fel den heller:)