söndag 5 oktober 2008

Min mirakelkur

Bild från Tistelvind

I dessa förkylningstider kan man inte få nog av goda råd för att slippa bli sjuk. Eftersom jag är halvtjeckiska har surkål varit en självklar del av min kost sedan jag var liten. Förutom att surkål är så himla gott är det späckat av c-vitaminer, nyttiga bakterier och sänker dessutom GI på måltiden. Jag kommer att äta extra mycket surkål nu, just för dess goda antiförkylningsegenskaper (och den goda smaken såklart). Testa till en god, kryddig korv med hög kötthalt. Mmm...

Här är ett av mina favoritrecept med surkål.

, , , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Svar: Ja visst är den bra!

Anonym sa...

det hade jag ingen aning om! får se till att köpa hem en burk ngn gng :o)

Miss Agda sa...

Jag måste erkänna att jag inte ens är säker på om jag nånsin smakat på surkål... Får nog göra det nu.

Svar: Jag såg en ny lakritsglasssort i Finland i veckan (i en tidning bara så smakade inte). Du får väl ta och göra en liten glass av den salmiakki som du får av mig snart:) Vi får styra upp en lunch snart (är i Sthlm hela veckan nu)!

Caroline sa...

Kanske passar bra nu när man är hemma och är sjuk! Har dock aldrig testat surkål och erkänner att jag är skeptisk ;)

Anonym sa...

Vi testad faktiskt nyligen för första gången
Vi gillade det

Anonym sa...

Jag har vuxit upp med norsk surkål och undrar om tex den på bilden smakar likadant..? Får kanske testa. Det är ju så gott!

Vera sa...

Kom onekligen å tänka på Dominika Peczynski´s nya kokbok om östmat. Kanske ngt för dig som gillar surkål?
BTW-mysig blogg du har.
Kram

lina sa...

Jag älskar surkål!!! Har varit sugen på det hela förra veckan, men inte kommit mig för att köpa hem det. Nu gjorde du mig ännu mer sugen, måste kila till butiken nu....

Anonym sa...

surkål är gott! min styvmamma är från polen, så på julen är det en massa olika slags surkål på julbordet ;)det är väl bra för musklerna också?

Anonym sa...

Surkål är BRA på allting - jag är uppvuxen med surkål - den kan ätas som den är - eller (vad är bäst) koka den på lite smör/hackad gullök och lite vatten - då frigörs de viktiga ämnen som kålen ha. Listan kan vara lång varför surkålen är så nyttig. Perfekt till goda korvar t.ex. Jag älskar surkål :) Jaana

Anonym sa...

Vilket bra tips:-)!
Har jag faktiskt aldrig hört om förr;)!

Mian sa...

Jag har aldrig testat surkål. Är det likt rödkål i smaken?? (syrlig sådan)