måndag 20 oktober 2008

Snart kokar jag retrokaffe

Bild från Bagaren och Kocken

Min farmor hade en och när vi åkte på skidsemester och bodde i en gammal stuga hade de en. Jag talar förstås om perkulatorn. Kan det dofta mer härligt av kaffe än när perkulatorbryggaren är igång? Tror inte det.

Jag är bra sugen på den här fina, sladdlösa varianten från Dualit. Men ännu hellre skulle jag vilja ha en modell mindre, som i första hand skulle serva mig och älsklingen med gott kaffe. Var hittar jag en sådan?

, , , , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, härligt att höra:)!

Anonym sa...

Snyggare än en kaffebryggare ;D

Elin sa...

Perkulatorkaffe är nåt riktigt speciellt, slår nästan kokbryggt! men bara nästan :)
farmor min har tre varianter i olika storlekar från C3. nåt att googla på?
//Elin

Anonym sa...

Vi har en perkulator Fast den är ganska stor och klumpig
men gott kaffe blir det

Anonym sa...

Verkar bra att ha om man är kaffedrickare.. Usch, va dålig jag är kommentera här när jag kikar in. Men det ska bli en ändring på det nu tycker jag.
Kramar

Lallis - liv och leverne sa...

Jag håller med. Det är ngt speciellt med Perkulator-kaffe:)
Ha en fin kväll.
Kram Lallis

LIA sa...

Vi hade en sådan när jag var liten. Det var alltid så roligt att se hur kaffet bubblade :)

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

jättesnygg bryggare!

Anonym sa...

Åh det är ju så gott och så mycket varmare än brygg kaffe!

Mina föräldrar hade en fram till för något år sen. Det är tydligen så att en vanlig bryggare tar bort fetter i kaffet som en perkulator inte gör. Min mamma har lite högt kolestorol och då är en perkulator inte bra så de bytte

Anonym sa...

ja, den var söt!
vi införskaffade oss en perkulator i somras, och ja, gott kaffe blir det!

Anonym sa...

jag har alltid älskat bryggaren mer, men perkulatorn låter hemtrevligare när den gör kaffet liksom ;) jag skulle vilja ha ensådandör gammeldags thépanna som tjuter när det är klart du vet? hihi :)

Anonym sa...

Jag hade inte den blekaste om vad en perkulator var förrens jag flyttade till Norrland ;)

Anonym sa...

älskar kaffe =) mums

Anonym sa...

ingen aning, men jag hoppas du hittar en snart ;o)