måndag 1 september 2008

Är du en uppskjutare?

Skjuter du gärna upp saker eller somnar om när klockan ringer på morgonen "för att du ändå inte kommer få någonting gjort"? Då kanske du är en så kallad prokrastinerare - en uppskjutare. Mer om detta kan man läsa i en intressant artikel i dagens SvD.

Jag känner igen mig på många sätt, men i mitt fall har det inte gått lika långt som för intervjupersonen Emelie. Hon missade första året av sin hett efterlängtade ingenjörsutbildning eftersom hon aldrig lyckades få iväg sin ansökan. Låg självkänsla och rädsla för att misslyckas uppges vara en av förklaringarna till det här beteendet.

Jag har aldrig missat några superviktiga deadlines, men däremot kan jag bli mycket bättre på att:

1. Inte skjuta upp jobbiga telefonsamtal (boka läkartid, fråga hur jobbintervjun gick och så vidare).
2. Inte vänta med att städa tills jag får psykbryt för att jag inte får plats i min lägenhet.
3. Ta det där fotot så att jag äntligen kan få mitt förnyade körkort.

Känner ni igen er?

10 kommentarer:

Anonym sa...

åh wow! vilken fin komplimang!
kram på dig

lina sa...

Ja, absolut! Ofta för min del handlar det väl om att det ligger något jobbigt bakomnhela grejen. För roliga saker skjuter jag inte gärna upp!

Anonym sa...

nä fy jag är precis likadan, jag verkligen avskyr den sidan med mig själv *HUUUU*
grattis till den fina utmärkelsen i alex blogg :)

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Ja,jag brukar skjuta upp telefonsamtal,tänker jag ringer i morgon och det är ju inte så bra.

Anonym sa...

Ja, jag känner igen mig alltför väl. Läste artikeln tidigare idag (Svd är enda tidningssajten jag läser).
Jag skjuter gärna upp saker tills det är för sent - på så vis slipper jag dom. Och det kan vara saker jag väldigt gärna vill göra, men inte vågar. Jag ska försöka bättra mig nu!

Anonym sa...

Jaa..jag känner igen mig lite i det du skriver..men jobbar på att bättra mig:)!

Anonym sa...

Ja just småsaker är jag helt kass på att få gjorda. Och så är jag väldigt bra på påbörja saker men sen tröttna efter ett tag.. Inte helt ovanligt fenomen det heller ;)

KATE sa...

Oh shit! Precis sån är jag.. Med allt! Läskigt..

Anonym sa...

ja med sådana mindre roliga telefonsamtal, är jag helt klart en uppskjutare. däremot säger jag som du, har aldrig missat viktiga deadlines såsom papper som ska skickas in osv. men det där med telefonsamtal som måste göras egentligen NU, måste jag skärpa mig med!! hehe :)

Anonym sa...

Japp! Känner igen mig.. tyvärr! Men jobbar på det :)

Vilken trevlig blogg du har, hit kommer jag gärna tillbaka!

Kram Vera