torsdag 18 september 2008

Frågor och svar 3: Så tränar jag

Fler frågor och svar: Del 1, del 2

Berätta om dina träningsrutiner/matvanor! Du ser så vältränad ut! /Kate


- Eftersom jag pendlar till Stockholm nästan varje dag har jag begränsat med tid för träning. Just nu känner jag att ett jympapass på Friskis & Svettis ger mig supereffektiv träning för hela kroppen (om man bara ger järnet) och därför tränar jag där 5-6 gånger i veckan. Försöker hinna med ett styrketräningspass på helgerna, eller så blir det någon form av friluftsliv (paddling, vandring eller annat). Har inga direkta mål med träningen förutom att må bra, jag går mycket på känsla.

- När det gäller mat så gillar jag vällagad husmanskost, gärna tjeckiskt bastant med knödel, surkål och en köttbit. Men jag kan lika gärna äta vegetariskt eller thaimat. Äter frukost, lunch och middag samt mellanmål som kan vara till exempel frukt, en grov macka eller en yoghurt.

Vilken pryl vill du absolut inte glömma när du ska iväg på fjällvandring? Vad tror du att du kommer göra på fritiden som pensionär? /Anonym

- Svårt att säga en pryl eftersom det krävs flera prylar för att vandringen ska vara säker. Men bland "onödiga" prylar måste jag säga min hopfällbara hårborste, den hänger alltid med.

- Som pensionär hoppas jag vara så pass pigg och alert att jag orkar fortsätta utöva friluftsliv i olika former. Dessutom skulle jag gärna leda grupper i fjällen samt prova på att vara stugvärd.

Sov ni i tält eller i stugor när ni vandrade? Var på Kungsholmen bor din kille? Vad jobbar han med? Äter du godis och hur ofta? /Miss Agda

- Ibland sover vi i tält, ibland bor vi i stugor. På senaste vandringen i Norge bodde vi i supermysiga hyttor tillhörande Norska Turistföreningen. Rekommenderas! Min kille bor i Kristineberg och jobbar som it-konsult. Jag äter godis varje dag, om än i måttliga mängder. Lite choklad till kaffet efter maten, lite smågodis eller naturgodis. Tänker aldrig sluta äta godis!

Hur ser en vanlig dag á la Petra ut? /Solli

- En vanlig dag som inte är en jobbdag kan bestå av låååång frukost framför Nyhetsmorgon. Sedan ett skönt träningspass på gymmet och därefter en härligt lång dusch och gärna bastu. Efter det en god middag med älsklingen eller vänner. En vanlig dag á la Petra innehåller alltid träning och god mat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

5-6 pass i veckan, det kallas motivation det!:) men det är ju så, när man tränar för att må bra. det blir en del av ens vardag, precis som att äta mat och andas varje dag. det är en del av ens liv helt enkelt, synd att det inte är så för fler i dagens läge! du är duktig och ger inspiration:)

Anonym sa...

Låter som en riktig härlig dag! Ibland önskar jag att helgen var tre dagar lång...tänk vilka härliga dagar man skulle ha då!