fredag 26 september 2008

Svensk-fransk kärlekschoklad


En svensk-fransk kärlekshistoria är upprinnelsen till chokladfabriken La Palantine, som finns på ön Belle Isle en Mer utanför Bretagnes kust i Atlanten. Patrik Thomas och Sofia Rydemalm är namnen bakom märket och de är entusiaster som reser världen runt för att lära människor mer om choklad. Jag träffade dem under Chokladfestivalen på Nordiska museet för några år sedan och hänfördes av deras goda choklad.

Min favorit är den jag håller i handen på bilden - Cru São Tomé 70 % Fleurs de Sel, mörk choklad med saltflingor. En sann njutning för ett saltlakritstroll som mig.

Finns att köpa på bland annat Hötorgshallen i Stockholm och går att beställa på Coconet.

, , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

jaha ja,, aldrig hört talas om.. var kan man inhandla denna då?

Anonym sa...

Mmmmm detta är en av mina favoritchoklader!

Anonym sa...

Det lät som en spännande choklad.
Svar: Soffan Natuzzi såg riktigt fin ut! Tänkte föresten höra med dig om du kan rekommendera någon resturang här i Uppsala? Tänkte gå ut och äta med Tommy imorgon. Kram Sandra

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om den, men jag älskar ju salt i alla former.

Nej ingen snö ännu, tack och lov för det!

~Livet i byn

Anonym sa...

Det där lät gott!
Jag ska till Stockholm imorgon, ska nog köpa den då

Anonym sa...

åhh så gott
Vet du var man får tag i choklad klubbor som man lägger i mjölk

Mia sa...

Oh det låter hur gott som helst!

Hemtenta!? Slapp du sådana under din utbildning - din lyckost! Det är utredande uppsatser som sedan ska lämnas in och räknas precis som en salskriven tenta.

Jag jobbar inte som journalist än, har fortf. ett år kvar i skolan. Har du några yrkestips?

Kram Mia

lina sa...

Låter gott!!! Spännande med nya chokladsorter.

Ullis/Leva på landet sa...

Mmm så gott det låter. Har aldrig provat den, men jag är ju chokladoman så det skulle säkert vara urgott.

Ha en bra helg!

Anonym sa...

Oj den där ska jag kolla efter, ska till huvudstan i november!