måndag 22 september 2008

Jag - en tusenkonstnär

Bild från Svampguiden.com

Häromdagen såg jag ett tv-inslag om en svampkonsulent. Han levde och andades svamp och hade en svamp tatuerad på överarmen. Det enda han pratade om var svampar.

Så där passionerad kommer jag aldrig att bli. Så länge jag minns har jag alltid gillat att hålla på med en massa olika saker som inte har något uppenbart gemensamt. Som shopping, sippa kaffe på kafé, stå på ett labb och analysera kemiska prover och sitta på en tidningsredaktion och skriva artiklar, instruera spinning, städa kontorslokaler och undervisa i tjeckiska. Ser ni någon röd tråd där? Jag gör det inte. Jo, kanske - det skulle i så fall vara "nyfikenhet på livet".

När kompisarna svarade blixtsnabbt på frågan om vad de ville bli fick jag alltid tunghäfta. Hur kan man välja EN enda sak när det finns så mycket roligt att jobba med? Någon som känner igen sig?

11 kommentarer:

Rocketqueen sa...

Ja, absolut! Med skillnaden att jag inte fick tunghäfta, jag rabblade yrken i tio minuter.... ;D

Miss Agda sa...

Ha ha, vad roligt (och tragiskt) med svamptatuering.....!
Jag tänker precis som du -det finns så mycket roliga saker i världen så varför ska man bara välja en?
Appropå det, jag har en bra (iallafall rolig) affärsidé, nånting jag skulle vilja hålla på som hobby fast ändå tjäna pengar, och du skulle vara en perfekt affärspartner.... ;-) Handlar om min dröm om en lifestyle-sida på nätet med allt det goda i livet inkl shopping, mat, träning, friluftsliv, sälja smycken...... Lite dreaming bara...

Anonym sa...

Här är en likadan

Anonym sa...

det finns en massa saker jag skulle vilja jobba som, fast det är nog lättare sagt än gjort tyvärr. men ngn svampfantast kommer jag nog aldrig att bli, hihi;) men är du spinning instruktör tjejen? va roligt!

Anonym sa...

Japp, vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor =).

Anonym sa...

Haha, känner igen det där. :) Har du också jobbat på labb?

Anonym sa...

Vad mycket grejer du har pyyslat med! Jag har fortfarande inte kommit på vad jag ska bli. Jag vill en massa saker, problemet är bara att det inte går att tjäna så mycket pengar på det. Och pengar är ju bra att ha :-)

Jag skulle köpa förkylningsteet på Willys idag, men det fanns inte här :-( Det fanns bara andra smaker i samma serie.

Anonym sa...

Håller med, det finns mycket man skulle vilja göra. Jag har gjort endel och börjar känna mig rätt mättad. Skulle jag utbilda mig i dag skulle jag bli veterinär.

~Livet i byn

Anonym sa...

haha känner igen mig där =) ha en lovely dag!

Anonym sa...

oh, ja! jag känner igen mig, jag har miljoners, miljoners saker som jag skulle önska att jag hade tid till.. dygnet har för få timmar!

Anonym sa...

Jag håller helt med! Det finns så många olika saker jag är intresserad av och även saker jag vill hinna med att göra...därför får man se till att göra så mycket av det man vill i livet för det är så man känner att man lever ;o)