onsdag 8 oktober 2008

Stoppa håravfallet

Bild från Arla

Rachael Rays show går här i bakgrunden på TV3, där ämnet håravfall togs upp alldeles nyss. Bland annat fick man veta att järnbrist kan orsaka håravfall och jag tar verkligen till mig den informationen. Jag vet att jag är värdelös på att få i mig järnrik mat som kött, skaldjur, blodpudding, broccoli och fullkornsprodukter. Dessutom borde jag äta något c-vitaminrikt i samband med det järnrika eftersom järnupptaget förbättras då.

Så järnbrist kan säkert förklara varför jag känt mig så trött och haft så risigt hår på sistone. Måste bli bättring på det nu!

, , , , , ,

13 kommentarer:

Pia Wester sa...

Men jag äter massor av järn och det ser ändå ut som det ligger en död hamster i duschen varje gång jag tvättat håret!
Tror tyvärr sånt har med generna att göra också...:-(

Anonym sa...

Jag blev nyfiken (med tanke på det du skrev hos Käthe) Är du skorpion?

Anonym sa...

kaffe i samband med måltid hämmar upptagningen av järn.. jag har läst lite om sånt här, eftersom jag är vegetarian och usel på att få i mig järn!

Marta sa...

uuu, blodpudding. ja, men broccoli och sånt är gott. och apelsin är superbra c-vitamin, eller citronvatten. try it! citron-och-ingefära i varmt vatten= gott och nyttigt!

Marta sa...

förresten, jobbar du hemifrån?

Marta sa...

det är skönt att jobba hemifrån ibland. jag är arbetslös (typ) hemifrån! hahaha ; )

Anonym sa...

Jag håller definitivt med dig om Espresso House. Dock tycker jag Pressbyråns kaffe är helt OK och är det enda vi har att välja på här ;P

Anonym sa...

här knapras det järntillskott minsann....men det finns en juice....godmorgon tror jag som är berikad med järn och folsyra.....lätt och gott:)

Och ja min klänning fyndade jag för under 100-lappen hos ellos....

Kram Maja

Mia sa...

Jag antar den, kommer upp om en stund!

Vi åt blodpudding senast igår! Smålänning som jag är så älskar jag det!
Dessutom äter jag ofta rå broccoli och alltid leverpastej på knäckemackan på mornarna. Hade lågt blogtryck i många år men sen jag började tänka på att äta mer järn har jag numera perfekt tryck i venerna! :)

Kram Mia

NATALIA sa...

Jag försöker också få i mig mer järn.. Fast inte mot håravfall utan mot mörka ringar under ögonen. Tydligen kan det också bero på järnbrist!

Anonym sa...

Ja, det där med håravfall är en känslig "sak" för min del. Hade väldigt tjockt och fint hår när jag var yngre men när jag fick barnen tappade jag väldigt mycket och tillslut beslöt jag mig för att gå till frissan och fixa hårersättning som hon wawar in i mitt hår. Det trivs jag jättebra med. Jag försökte med alla möjliga preparat innan jag beslutade mig för att göra det. Visst vitaminer kan ju öka hårväxten men när det blir förmycket då tror jag inte att det hjälper.
Blodpudding och lingon med vitkål ....det är gott! ;)

Hanni's sa...

Oooh blodpudding. Så gott. Hmm det blir nog att inhandla det imorn. Perfekt att få en liten järnkick nu när mörkret smyger sig på.

Anonym sa...

lustigt, jag satt nyss och funderade på om jag behövde klippa mig, eftersom det trillade så mycket hår från skallen hela tiden... det är ju klart att det märks mer ju längre det är, men det där med järn kanske vore nåt att ta fasta på...