söndag 27 juli 2008

Mina Tusen och en Natt-skor


Souken - den stora marknaden - i Agadir i Marocko var en annorlunda upplevelse. Inte alls lika förtrollande och fascinerande som den i Marrakech ska vara, utan snarare ändamålsenlig. Här gjorde invånarna sina veckoinköp, vilket innefattar allt från hygienartiklar, strumpor och skor till kryddor, frukt, grönsaker och levande djur.

Någonstans i myllret hittade jag med hjälp av min personliga shoppingguide, född i Sverige men bosatt i Agadir, butiken som var fylld med tofflor från golv till tak. Ja, till och med i taket hängde det skor. Mannen i det franska turistparet som var inne i butiken samtidigt försäkrade för sin fru att han var proffs på att pruta. Han fick betala motsvarande 300 kronor för tofflorna som min svenskmarockanska vän förhandlade till sig för blott 100 kr. Så kan det gå... Men sköna är de, riktig Tusen och en Natt-känsla.

, , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

De är vackra. Tyvärr kan jag nästan aldrig köpa skor som jag verkligen vill ha utan får ta vad som finns. Har 34:or : (

Ellas Inspiration sa...

Vilka härliga små skor! Underbar färg.

Såg du förresten "När & Fjärran" tidigare i veckan? När de tipsade om mysiga ställen i Palma?

Kram Karin