tisdag 29 juli 2008

Go nuts


Förutom cupcakes och andra godsaker försöker jag få i mig åtminstone en näve valnötter (ekologiska i möjligaste mån) om dagen. Den som fick in mig på valnötsspåret är professor Charlotte Erlanson-Albertsson, som jag intervjuade förra året om hur en kost med lågt GI påverkar hjärnan (intervjun kan ni läsa här). Hon sa följande tänkvärda citat:

"- Samtliga omega-3-fetter finns i valnötter, så en näve om dagen till efterrätt eller som mellanmål är perfekt för att hålla hjärnan ung."

Gillar ni valnötter? Eller har ni andra nötfavoriter? Och hur äter ni dem helst?

, , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Äsch jag som inte gillar valnötter, undrar om det finns andra som är ok eller om jag ska äta valnötterna ändå. För en ung hjärna vill man ju ha även om man inte är så ung annars ;)
MVH smillasplats.blogg.se

Anonym sa...

Jag gillar alla sorters nötter
Idag när vi handlade på Willys hittade jag en SUPER bra bok av
näringsfysiologen Fredrik Paulún den heter Shoppingguiden 59:- kostade den

Anonym sa...

Tack för tipset, jag har aldrig smakata en valnöt. Men ska kika efter det nästa gång jag går och handlar.

~Livet i byn

Anonym sa...

Jag älskar nötter! Och nyttigt är det med! Jag försöker få i mig en näve om dagen och då blir det en blandning av osaltade, naturella nötter som : cashewnötter, valnötter, pecannötter, paranötter, sötmandlar och jordnötter ;o)

lina sa...

Jag älskar också valnötter och de flesta andra nötter för den delen. Favoriterna är nog cashewnötter och så de underbara sötmandlarna förstås.

Nötter är gott till det mesta tycker jag. Allt från att äta de naturella, strö över yoghurt/gröt, till att baka bröd eller bakverk med dem. Mitt favvogodis är diverse nötter och torkade frukter som man blandar med mörk choklad och låter stelna!

Hannele på Hisingen sa...

Bra nötter och lite mörk choklad, bra mellanmål.

Anonym sa...

Mmm valnötter är gott men nin tunga svullnar upp och det är inte helt lyckat. Cashewnötter är min absoluta favorit. Ätes på tvären på ätardagarna : )

Petra sa...

Susanne - visst är cashewnötter supergott! Rostade och saltade för min del, mums...
Hannele - ett av mina favoritmellanmål!
Lina - tack för bra tips!
Solli - mmm, lät gott!
Livet i byn - berätta gärna vad du tyckte sen!
Att ha det gott - berätta gärna vad du tyckte om boken sen
Smilla - ja, ha ha =)