lördag 26 juli 2008

Paraplydrinkar på balkongen

Den här natten kommer vi att ha tropisk värme här i Uppsala. Det betyder en temperatur på över 20 grader nattetid. Det firade jag och H med var sin läskande mojito och en skål härligt söta bigarråer på balkongen. Sitta så här och sippa drinkar på min balkong kl 22.00 på kvällen kan jag göra ungefär två gånger per år, så det gäller att fånga stunden. Recept:

6 limeklyftor
1 knippe myntablad
5 cl sockerlag
5 cl vit rom
Krossad is
Sodavatten
Myntakvist till garnering

Sockerlag gör du genom att blanda lika delar vatten och socker i en kastrull, värm försiktigt tills sockret löst sig och låt svalna helt.Muddla (mortla) limeklyftor med skal och myntablad i ett highballglas. Häll därefter i sockerlag och rom. Fyll på med krossad is till glasets kant. Toppa med sodavatten och garnera med en myntakvist. Skål!

, , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga stunder att ta vara på. Klart jag kan bjussa på ett paltrecept, kommer på bloggen så fort jag kan.

~Livet i byn

Anonym sa...

lite tropisk värme är inte fel trots allt!

oj topshop hör till mina absoulta favoritbutiker! kjolen köpte jag för 2 veckor sen! :)

Kram

lina sa...

Underbart med denna värme!!! Gillar din blogg skarpt. Härlig blandning av det som intresserar mig!!!