onsdag 30 juli 2008

Nya trendordet: Mammaplastik

Läste en intressant artikel om den nya trenden mammaplastik. Nyförlösta mödrar som skyndar till plastikkirurgerna för att ta bort bristningar, skrynkliga magar och hängiga bröst. Tänker inte göra ett inlägg i den debatten här, utan bara göra en stilla reflektion.

Jag tränar ju regelbundet på Friskis & Svettis och många av jympapassen jag går på leds av mammor. En del av dem har fått barn ganska nyligen - men är ändå i väldigt bra form. Visst, det krävs hårt arbete för att återfå sin forna form, men det går ju - det är de här tjejerna levande bevis på. Jag kan inte låta bli att tänka att det måste vara så mycket enklare att hålla sig i form både före, under och efter graviditeten genom träning och bra kost än att ta till kniven. Men jag vill ändå inte döma dem som ändå beslutar sig för att operera sig - var och en har ju sina speciella skäl.

, , , ,

3 kommentarer:

Miss Agda sa...

Du har en poäng. Jag har själv jobbat som aerobics- och spinninginstruktör i flera år (inte längre) och vi hade också några som fick barn, men eftersom de tränade massor innan förlossningen så hade de så bra fysik att de kunde komma tillbaka relativt fort och vips var nästan alla tecken på graviditeten och förlossningen borta. Detta är såklart högst individuellt och alla kroppar reagerar olika, men träning kan iallafall aldrig göra kroppen fulare :-)
Och jag tycker man ska vara en stolt mamma och inte försöka dölja allt vad man nyss gått igenom! Har inga barn än så får se hur man själv reagerar när det väl är dags...
Kram Milla

Mamma Hoppsan sa...

Träning och god kosthållning håller jag helt med om! Visst går det att komma bra iform efter flera graviditeter och säkert ännu bättre om man var i form innan.
Det trista är dock att brösten inte alls hänger med, i alla fall inte mina. Dom är utpumpade kan man väl lungt säga :) Så jag kan förstå att det finns de kvinnor som väljer att fixa till brösten igen, efter ett antal amningar.
Även om det inte är någonting jag skulle göra själv. Det finns ju lyckligtvis ett antal olika bh'ar (hmmm,inte helt korrekt stavning) som kan fixa till det nästan lika bra som plastikkirurgen!

Hannele på Hisingen sa...

Tre ungar klarade jag utan några som helst "men", lite bristningar på magen efter den 4:e. Det är en myt, att man får hängbröst av amning, har själv ammat 3 år. Hängbröst är väl en arftlig grej, som man kan få även utan att amma.

Senaste är, att BH inte nödvändigt, man får inte hängbröst, om man går utan. Tänk, kvinnor har haft BH sä där 50-100 år, och har klarat sej utan tusentals år...