måndag 1 december 2008

Juldröm för alla lakritstroll


Bild från Tasteline

För en journalist som mig kan drömknäck betyda flera saker. Men så här i adventstider betyder det lakritsknäck - förmodligen det godaste julgodis jag någonsin smakat. För er lakritstroll som ännu inte har testat Elisabeth Johanssons underbara recept säger jag bara: Grattis! Här är det.

(PS: Lakritspulver kan köpas på bland annat Stockholms Eter- och Essencefabrik. Istället för lakritspulver går det fint att använda krossad turkisk peppar. DS.)

19 kommentarer:

Anonym sa...

wow,, det har jag aldrig provat heller.. är ingen höjdare på att baka knäck brukar lyckas få dem för hårda eller att de inte stelnar alls.. =(

Helena sa...

Men skojar du!? Lakritsfudge, Åre Chokladfabriks lakritskola och LAKRITS i alla former är min stora last!
TACK för den starten på veckan söta Petra! :)

Miss Agda sa...

Åh, att göra det av krossad Turkisk Pepper låter ju som rena drömmen, MÅSTE testa!
Kram!!

Anonym sa...

Hmm, nu blev jag godissugen.
Ulrika colorelle.blgg.se

Anonym sa...

Mums!
Något att prova när julbaket drar igång!

AnneliH sa...

Åhhh....tack för den!

Anonym sa...

Jisses Amalia vilkeet begär du väckte hos mig:) kan du vara snäll och hämta hem lite pulver till uppsala tack....haha...vaddå knarkarprat:)

kramar igen

Anonym sa...

Men fy så du frestas! :) Det lät spännande och gott...

Anonym sa...

Mm, den där kanske jag skulle prova att göra...

Anonym sa...

wow lakritsknäck låter underbart, det bara måste jag prova!

Anonym sa...

Jag älskar knäck. Det lät helt klart spännande med lakrits i. Tack för tipset!

Anonym sa...

Jo den kan fungera på kvinnor också ! :)

Anonym sa...

Oh herregud, tack för det tipset. Jag älskar lakrits och jag älskar knäck! Detta ska jag absolut testa!

Anonym sa...

ojoj, vad nyfiken jag blev att smaka på dom där! =) låter supersmarrigt!

Anonym sa...

Jag har aldrig testat det!! Och jag som digger lakris så sjukt mycket med!! En must-try recept, verkligen;) Du skriver at du är Journalist, vart jobbar du eller är du frilans:)? Någon tips for en "aspiring journalist" kanske?:)
Hadde varit snällt! God natt:)

Anonym sa...

jag älskar knäck ! julbakade lite i helgen:o)

Ida sa...

Mums, sånna får det bli bland julgodiset! Läste om lakritsknäck någonstans nyligen, men minns inte var. Spelar ingen roll heller nu när jag har receptet ju! Tackar :)

Ida sa...

Men du, svart hushållsfärg då? Vart hittar man det? :)

Anonym sa...

Nu har jag provat :) Jättegott, men hade varken svart karamellfärg eller något av dom där lakritsgrejerna så jag körde med enbart pulveriserad turkisk peppar, kanske lite för lite men gott blev det :)