söndag 21 december 2008

Kicka igång ditt nya liv med min powermüsli!


Trogna bloggläsare minns kanske att jag gärna gör min egen müsli. Det blir lite olika varianter beroende på vad jag har hemma, men här är receptet på den variant jag gjorde igår:

Power-Petras powermüsli
20-30 portioner

5 dl dinkelflingor
5 dl havregryn
1 dl krossade linfrön
1 dl skalade sesamfrön
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
2 dl grovhackade valnötter
1 dl rapsolja
1 dl flytande honung
1,5 dl ananasjuice

Efter rostning:

1,5 dl kokosflingor (gärna storlek större, se bilden ovan)
1 dl torkade tranbär
1,5 dl sultanrussin (vanliga russin går också bra)

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och rör om ordentligt. Tillsätt olja, honung och juice och rör om så att blandningen blir jämnt fuktad. Bred ut i en långpanna och rosta i cirka 30 minuter, rör om ungefär var tionde minut för att undvika att müslin bränns vid. Ta ut och låt svalna. Tillsätt kokosflingor, tranbär och russin, rör om och häll upp på burk med tättslutande lock. Müslin bör förbrukas inom två veckor.

, , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm det lät gott! Kanske man ska prova, eller iallafall efter alla julhelgerna när man ska börja va nyttig igen =)

Anonym sa...

mums det måste jag prova. =)

Anonym sa...

Det står på min lista att göra ngn gång i framtiden också, verkar vara ett toppenrecept!

Anonym sa...

Åh vad gott. Det måste jag prova :). kram

Anonym sa...

älskar valnötter, mitt godis =)

Anonym sa...

Jag gör också egen müsli, men alldeles för sällan... Detta receptet låter väldigt smaskigt, ska spara det och testa efter jul! :) Kram

Emelie sa...

Åh det lät gott, jag brukar göra egen müsli men det är alltid kul med nya idéer och lite twist på ens gamla vanliga!

Anonym sa...

Oh, det lät himla smarrigt men väldigt ambitiöst! :) Jag brukar på sin höjd plocka ihop en egen musli-påse där det finns på lösvikt i butiken :)

lina sa...

Mums! Bra att jag nu blev påmind om att fylla på müsliförrådet:)

Anonym sa...

Gillar inte müsli. Tycker inte det smakar illa men känns bara så torrt och trist. Kanske du vill hänga på iden om Bloggtipset som jag har.

Anonym sa...

Men oj vad alla bloggerskor är pyssliga och duktiga i köket.. Jag vet inte ens vad dinkelflingor är för nat.. *skäms* ;) Far nog nöja mig med min köpa müsli sa länge!

Kram Lisa