lördag 21 februari 2009

Vinn mina favoritteer!


Bilder från Tekompaniet

Nu har du chansen att bli en av 4 lyckliga att vinna ett kit med en ask av varje av mina två absoluta favorittesorter just nu - Chocolate Spice och Licorice Spice från Four O'Clock. Tävlingen sker i samarbete med Tekompaniet.

Chocolate Spice:
En ren örtdryck med äkta kakao och spännande kryddor. Låt det dra 4-5 minuter så att alla smaker kommer fram. Innehåller johannesbröd, rostad cikoriarot, kanelbark, ingefärarot, lakritsrot, svartpeppar, kryddnejlika och naturliga smakämnen. 85 % ekologiskt och rättvisemärkt.

Licorice Spice:
Här får du njuta av en härlig blandning av lakritsrot och kryddor från Sri Lanka! Innehåller förutom lakritsrot även kanel, stjärnanis, apelsinskal, kardemumma, kryddnejlika, svartpeppar och naturliga smakämnen. Ekologiskt och rättvisemärkt.

För att vara med och tävla vill jag att du i en kommentar till det här inlägget berättar kort om din bästa teupplevelse (hittills). Glöm inte att ange din blogg- eller e-postadress. Tävlingen pågår till och med fredagen den 6 mars kl 23.59. Lycka till!

, , , ,

27 kommentarer:

Ellinor sa...

Detta lät sannerligen som en tävling till tenarkomanen "Ellinor" i vars hem te går åt som smör i solsken.
Ja, som du förstår av inledningen är jag en idog tedrickare. Mitt absolut bästa teminne borde således vara mitt första besök i teparadiset "Stockhultgårdens Tebod" utanför Markaryd. Förutom delikata bruncher och bakverk hittar man bland hundratals tekannor samlade från världens alla hör också hundratals tesorter. Alla med sin speciella prägel. Behöver jag säga att jag gärna står allt för länge och diskuterar smaker och dylikt med den mer än vänliga personalen. Detta är verkligen himmelriket och varje gång jag har vägarna söderut (till min bästa vän som bor i krokarna) är ett besök på teboden ett måste.
Massor med kramar till dig.

A sa...

Åååh jag vill vinna!
Min bästa teupplevelse var nog när jag upptäckte friggs lakritste för första gången..trodde aldrig jag skulle gilla det, men sen var jag fast!
Nu när jag äntligen hittat detta superte bestämmer sig friggs för att ta bort det ur sortimentet! suck lixom..
men kanske är lakritset från tekompaniet lika gott? Om än några tior dyrare..men då är det bra att vinna dem gratis;)
Kram!
Mail:alexandra_halleby@hotmail.com

Anonym sa...

Min bästa te upplevelse har ännu inte kommit
Jag har nyligen börjat intressera mig för te
Hoppas att denna kan bidra

G. sa...

Jag dricker te varenda dag och vill absolut ha det varje morgon. Men att välja ut en bästa te-upplevelse... det går nästan inte! Är ju SÅ gott jämt! Har aldrig provat vare sig choklad- eller lakritsvariant på te, men det låter ju gott :-)

Anonym sa...

Min bästa théstund har inte kommit än.....den kommer den dagen jag kan sitta med Neo...hemma...och höra hans andetag.

Fy fan va jag är trött gumman.....får inte träffa lillsparven eftersom jag mår illa och är dålig i magen...fy fan för livet.

Kramar

Anonym sa...

Den bästa téupplevelsen är att dricka nåt gott te och äta lite choklad tillsammans med en vän. Det blir extra bra om man gör det i Téterian i min utbytesfamiljs stad i södra Spanien. Förstå att det finns ett fikaställe som inte är inriktat på kaffe! Hur mysigt som helst, massa stora kuddar och lyktor och speglar och massa fint i orientalisk stil. Ett sånt ställe borde jag återskapa i Sverige.

Anonym sa...

Min bästa teupplevelse var i Dahab i Egypten då jag var där i samband med att jag jobbade på kíbbutz i Israel 1996. Jag köpte en handmålad tröja av en man, han bad mig komma in i sitt tält där han sålde kläder han målat(!). Jag blev lite skeptisk och undrade över hans avsikter, men följde ändå med in.
Han berättade en massa upplevelser ur sitt liv och bjöd på te som han gjort av örter som han själv plockat i öknen... Väldigt speciellt!

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Min bästa theupplevelse var när jag besökte England för första gången. Det var november och ruggigt utomhus. Mina resekamrater ville genast ut och shoppa när vi kommit fram till hotellet men jag satte mig i foajen i en stor blommig fotölj nära en härlig brasa och drack en kopp the. Den godaste kopp the någonsin!

Åsa sa...

Jag dricker inte kaffe men däremot älskar jag te. Så jag har många underbar teupplevelser. Den första som dyker upp är en ganska nyupplevd. Vi hade traskat runt i butiker i Camden och var rejält trötta i fötterna. Så när jag försiktigt tog av skorna och satte dem mot marmorgolvet (under bordet) på British museum var det en underbar känsla. Vi väntade på att restaurangen uppe under kupolen skulle öppna sitt Afternoon tea. Och det var verkligen en teupplevelse värd att vänta på.

Anonym sa...

Min bästa teupplevelse är de allra första minnena jag har av te - då mina föräldrar kokade tevatten i en kastrull varje morgon till sitt Earl Grey - det där som luktade så gott (men inte smakade gott när man var runt 5 år...) i den ljusblåa plåtburken!

(idag kokar vi vatten i tekokare och inte mindre än 9 sorter finns alltid hemma ;))

Ylva H.

Ida sa...

Yogi-te från hälsokost! Men lakrits lät itne så tokigt du! Hittade btw urgod plopp med lakrits (salt ofc!) fyllning på ica... Mums!

Anonym sa...

Jag har alltid en underbar teupplevelse när jag har kommit hem och duschat efter ett hårt träningspass, sätter mig i fåtöljen med katterna i knät och njuter av en underbar kopp rött, kryddigt te!

Anonym sa...

Varje gång jag dricker te och äter hembakade bullar har jag min bästa teupplevelse!

Men jag kan tala om att min SÄMSTA te-upplevelse var när mitt äldsta barn Filippa var knappt ett år och jag satt med henne i knät medans vi morsor pimplade te och åt kaffebröd. Helt plötsligt och snabbt som bara den sträcks hennes lilla barnhand ut och dänger till min tekopp med kokhett te i. Hon (och jag visserligen) får en hel del på sig. Jag tappade helt fattningen och kände paniken stiga. Som tur var höll sig en av de andra mammorna lugn, fyllde upp vårt badkar med ganska kallt vatten och stoppade ner oss där. Sen färd till sjukhuset. Filippa fick lätta brännskador men inget allvarligt. Tur i oturen! Drick aldrig varma drycker med barn i knät!!!!!!

Anonym sa...

Mina bästa teupplevelser får jag alltid, alltid ihop med min bästa vän A. Hon dricker te som andra andas syre!

Hon är en av få personer som jag kan prata med i timmar utan att reagera över vad klockan är. Hux flux har vi helt enkelt suttit och pratat oss igenom x antal elefantstora muggar te! På x antal timmar.

Hennes fascination för te smittar av sig. Det vore därför roligt att få vinna några nya, väldigt spännande smaker att avnjuta under våra myspysiga pratstunder. ^^

Anonym sa...

Petra jag drack ett fantastiskt gott te på Chaikhana med min svägerska och vi åt goda muffins till! Fast det är inte fel med en kopp rött i soffan på kvällen med tända ljus heller!

Helena sa...

Åh...de låter verkligen goda, det här måste man ju vara med på!
Min bästa teupplevelse är oslagbart från Riga, Apsara Tehouse. Ett underbart ställe där de har alla tesorter man kan tänka sig... Byggnaden är rund och man sitter vänd utåt glasväggarna bland en massa kuddar. Alla gäster måste ta av sig skorna, så avslappnat! Som en enda stor kuddhörna - love it! :)
Se bild här http://4.bp.blogspot.com/_EHbf-gkQ3Hc/SQiyHEgFNEI/AAAAAAAADcI/lMHxIMJftok/s720/tea-house.jpg

Anonym sa...

stor tekopp, långt sugrör, mjuk
soffa, varm filt & bra tv = ultimat!

Anonym sa...

Jag samlade ihop mycket citronmeliss och mynta från trädgården och lät det dra i kokhett vatten. Sedan ringlade jag i honung. Det blev gott och friskt och särksiult kul eftersom jag gjort det själv. :)

joula sa...

Å vilket glas te kan möjligt ha smakat bättre än min allra först Chai! Nyvaken och nychockad över att insikten att jag är i Indien! New delhi! Jag är 19 år och fri och ensam i stora vida världen!Tjoho!
Och då, efter mina första timmar bland kor, riksaws, lukter... Indien helt enkelt, slinka in på en liten teservering och få ett litet men ack så sött teglas i handen.
Indierna de kan koka chai de! Kryddorna som fått koka i timmar och sedan rundats med mjölk och socker, mmmmmm! Det glömmer jag aldrig :)

Anonym sa...

åå gud,jag älskar båda två!trodde jag var ensam om att gilla lakritste!ett av mina bästa teupplevelser var på ett kallt tåg från sthlm där jag och mammsen helt otippat köpte ett gudagott te som var både rött och grönt,sagolikt gott!

Tommy sa...

Min bästa teupplevelse kom i Alanya Turkiet där vi 10 ggr om dagen blev bjudna på te. Varje försäljare ville pressa i oss det söta teet. Helt plötsligt under serveringen så blev det strömavbrott och jag som då var 22 år och klart omogen människa. Stressade upp stämningen totalt genom att börja berätta för vårt sällskap att de troligen hällde i droger i vårat te för att sedan ta våra pengar. typ 200 kr. och när strömmen kom igång så vågade INGEN dricka. Men vi skrattade rätt mycket åt den stämning som rådde.

Anonym sa...

bästa téminnet är helt klart från thailand i höstas där jag på ett fantastiskt spa blev bjuden på härligt god té efter varje behandling. jag köpte med mig torkade bladen de kokade tét på men den där känslan fick jag aldrig hemma igen...

nu är jag i så himla stort behov av en ljuvlig vinst som denna då jag sitter här med gipsad arm och har ont. all lycka till mig! mini

KATE sa...

Klart jag vill vinna! Verkar vara supergoda teer, precis i min smak :)

Så, bästa te upplevelsen?

Chailatten på Waynes är ju helt oslagbar, it's heaven! Varje klunk är en fröjd...

Fast dessa teer i potten är nog en aning hälsosammare och förhoppningsvis får jag en ny "Aha"-upplevelse tillsammans med dessa!

Anonym sa...

Jag vill vinna te!
Min lilla händelse var så här:, När jag i jul fick ett "Du är det bästa som finns te" så blev jag helt uppfylld av kärlek och jag kunde njuta av kärleken varje ögonblick som jag drack det. NU är det tyvärr slut, men jag minns så väl hur kul och mysigt det kändes att dricka ett te som var tilläggnat mig och som kom från en man verkligen älskar!
Ha det bra!
Mail: ZoneDone@hotmail.com

Anonym sa...

Aaaaah, afternoon tea med en massa snittar, scones och annat gott och så Earl Grey i en liten, liten by på landsbygden i England. Lovely !!!

Anonym sa...

jag vill va med o tävla om de fina goda teerna!

Jag älskar att dricka te på cafee, tycker det är gudomligt gott att dricka i stor mugg o sitta på cafee. Känslan e speciell.

/Marita

tusenideer.blogg.se

Angel.Pearls sa...

Härlig blogg jag hittat till här -och med tävling till på köpet! Här kommer min bästa the-upplevelse: När jag träffade min kille (för 15 år sen..) satt vi och smuttade på the "hela nätterna" på våra dejter..Romantik på hög nivå!! Ha en fin dag// Eva