söndag 1 februari 2009

Mina superknep


Influensa, ont i halsen och annat elände har förföljt mig de senaste veckorna. Så nu blir det tunga artilleriet - extradoser av "superbären" som jag äter varje dag.

- Mullbär har uppmärksammats en hel del i media på grund av sin förmåga att stabilisera blodsockernivån och öka det goda kolesterolet. Innehåller vitamin C, vitamin K, järn, kalcium och andra viktiga näringsämnen som polyfenoler, flavonoider (finns också i bl a rött vin) och proteiner. Är en kraftig antioxidant.

- De gyllene bären Inca känns kanske mer igen under namnet Physalis. Bären är syrliga och är ungefär lika stora som körsbärstomater. De innehåller mycket vitamin A, C, B1, B2, B6 och B12 samt protein och karotenoider. Plockas i Peru och har länge använts inom traditionell folkmedicin för olika ändamål.

Jag äter bären som de är eller mixar ner dem i en smoothie - supergott och supernyttigt. Hoppas de hjälper till att stärka mitt just nu vacklande immunförsvar...

, , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

åh physalis är en favvo =) hoppas du mår bättre!

Anonym sa...

åh bra då vet jag, har tittat på dem länge i affären utan att våga prova. nu måste jag garanterat köpa dessa med. =)

Miss Agda sa...

Tack för tipset! Jag har hittills känt till Mulberry endast i väskform;)

Anonym sa...

har aldrig ätit torkade physalis..måste prova!

kram!