torsdag 6 november 2008

En doft av kanel


Min hemmagjorda lyxmüsli måste vara bland det godaste som finns. Sammansättningen varierar lite beroende på vad jag har hemma, idag såg receptet ut så här:

Petras lyxmüsli

30-40 portioner

5 dl dinkelflingor
5 dl rågflingor
1 dl krossade linfrön
1 dl skalade sesamfrön
2 dl hackade valnötter och sötmandlar
1 tsk salt
1 tsk malen kanel
0,75 dl rapsolja
1 dl flytande honung
2 dl ananasjuice

Efter rostning:

1 dl torkade tranbär
1,5 dl bananchips
1 dl russin

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser noga och tillsätt sedan olja, honung och juice. Rör om så att blandningen blir genomfuktad. Bred ut på i en långpanna och rosta i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Rör om då och då för att undvika att müslin bränns vid. Låt svalna, tillsätt därefter tranbär, bananchips och russin, rör om och häll upp på burk med tättslutande lock. Bör förbrukas inom två veckor.

Serveras med fördel till kylskåpskall, krämig yoghurt. Smaklig måltid!

, , , ,

18 kommentarer:

Miss Agda sa...

Låter supergott! Verkligen. Jag hade ingen aning om att en müsli ska rostas... Trodde man bara blandar o sen är det klart:)

Miss Agda sa...

Svar; Ja, det är hektiskt just nu o det sjuka är att det är nästan det privata som gör att det blir mkt. Och resor på jobbet såklart. Men jag har ju precis varit på semester....... Och där var allt bra. Med tidomställningen gjorde sitt och känner mig bara helt slut just nu då jag inte fått sova efter resan och to-do-listan bara växer o växer. Såg iaf till att ta med träningskläderna till Finland o springa där o träna på lunchen idag. Man bara MÅSTE se till att hinna ge kroppen lite motion.

Anonym sa...

Låter jättegott!

Lia sa...

Mmmm, det där måste jag testa :)

Anonym sa...

Det lät gott. Kanske något att göra när min vinst müsli är slut ;)
kram

Anonym sa...

åh, jag måste bara testa att göra egen någongång (snart) jag med!

Anonym sa...

Mm! Låter mumsigt!

Kram
MissStorm
(Som klappar älgar!)

Anonym sa...

Det där borde man göra!

Anonym sa...

Tack för tipset:)

Kram!

Anonym sa...

Mm, låter gott! Ska kanske börja med att göra min egen istället för att köpa.

Anonym sa...

Nyttig vardagsmüsli ska jag nog ta och göra. Har hemmagjord granola, men det är inget man direkt öser över filen varje morgon. Havregrynsgröt i micron är min vardag, men din müsli såg bra mycket godare ut :)

Anonym sa...

Är inte mycket för torkad frukt och nötter men jag gillar musli med linfrön och havregryn!

Anonym sa...

Det lät gott, jag måste skriva ut! :)

Anonym sa...

Det här måste jag också testa ser så gott ut

Anonym sa...

Vad gott, det måste jag testa, jag älskar musli!

Anonym sa...

ser jättegott ut!
Måste testa ngn gng! o kul att du kommit på ett eget recept :o)

Anonym sa...

Tusen tack, det ska jag testa. Men jag byter ut banan mot äppleringar. :)

Katja Kristoferson sa...

aaaaaaaaaaaa! äntligen!!!!!