lördag 14 juni 2008

Varför tränar du jämt?

Det är en fråga jag ofta får. Eftersom min huvudsakliga träningsform är jympa på Friskis & Svettis går ju inte ett eventuellt träningsmål att urskilja lika lätt som om jag hade sysslat med löpning eller längdskidåkning.

Ofta läser jag i träningstidningar och träningsbloggar att det är oerhört viktigt att man har ett långsiktigt mål med sin träning, annars blir det svårt att motivera sig att ge sig ut i elljuspåret eller pumpa på gymmet.

Så, Petra, vad är det du vill med dina 5-6 Friskispass i veckan? Vill du gå kanske ner i vikt och vilken är i så fall din målvikt? Eller har du varit skadad och vill bygga upp ny styrka och kondition? Svaret är nej på båda frågorna. Och här kommer målet - för jag har faktiskt ett: jag vill vara bäst! Bäst på armhävningar, bäst på situpsen, jag vill vara den som hoppar högst och som är minst trött efter passet och därför joggar hem. BÄST. Det räcker utmärkt som mål för mig och funkar tydligen eftersom jag ju cyklar till träningslokalen i ur och skur.

Att man sen är i grym form året runt, orkar springa till bussen utan att falla ihop av utmattning efteråt och inte får ryggont av allt kontorsjobb - det är en trevlig bonus.

(Bilden: Många jympapass i kroppen är också bra när man gräver ner sig i snön i fjällen.)

Glad träning!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Petra - jag tycker också om att träna. Det bästa m.träningen är den "vardagliga orken" - att inte ha ont i ryggen - kunna springa till bussen - bli glag - livet blir roligare-
Kul m. din blogg.
Hälsningar från en som hade ont i kroppen tidigare