fredag 3 juli 2009

Ett par Nomad åt Petra


Man ska vara rädd om sina ögon, har jag fått lära mig. Och rädd om ögonen har jag varit när jag åkt skidor och vandrat på glaciärer, då har jag haft på mig högfunktionella solglasögon med kolsvarta linser. Nu var det dags att komplettera med ett par glajjor för mtb-cykling, löpning och paddling. Det blev - ett par Julbo Nomad med linsen "Zebra". Lite tekniska fakta om linsen:

Zebra Photochromic Lens: Fotokromisk lins som anpassar sig efter ljusstyrkan och blir mörkare ju ljusare omgivningen är. Glasögonen varierar från kategori 2 till 4 för att kunna hantera allt från molningt väder till stark sol. Skiftningen är snabb och på bara 22-28 sekunder kan linsen skifta från 40,7 procents genomsläpplighet till 6,6%. Antiimbehandlade.

Nomad har ett oerhört brett användningsområde - funkar enligt tillverkaren vid bland annat glaciärvandring, segling, löpning och paddling. 999 kr kostar de hos Addnature.com.

, , , , ,

3 kommentarer:

Christoffer Hedlund sa...

Hehe.. jadu.. smakar det så kostar det.. de e ju så :) Men de var grymt snygga.

Ellinor sa...

Bar glasögon är ofta något man missar att tänka på även till vardags. Men vi har faktiskt bara ett par ögon så det gäller att vara rädda om dem om vi vill använda dem under hela livet ;)
Kram

Mia sa...

Ja, de verkar bra.
Har du handlat från addnature.com tidigare?