lördag 2 januari 2010

Nyår i ett vykortslandskap


Foto: Petra Månström

Nyårsafton är en högtid som för mig ofta vållat mer ångest än glädje. Ska man på fest, i så fall vilken och den största skräcken förr om åren var att sitta ensam hemma när det nya året ringdes in.

Även i år föregicks nyårsaftonen av viss dramatik. De planer jag haft (eller trott mig haft) spikade sedan länge gick i stöpet och när sådana tråkiga saker händer är man glad att man har fina vänner.

Min vän bjöd genast ner mig till sig och sin familj i södra Sverige och jag tackade förstås ja. Så fantastiskt att det finns människor som villkorslöst gör saker som det här, att bjuda in en annan människa att fira in det nya året.

Den gesten gjorde mig varm och nyårsaftonen blev fantastisk! Vi bjöds på lyxig fyrarättersmiddag med jordärtskockssoppa med georgisk muffin, gratinerade pilgrimsmusslor, hälleflundra med skirat smör och till sist maräng med passionsfruktssås. Utsökt! Och naturligtvis lämplig dryck till varje rätt.

Efter att vi skålat in 2010 genom att äta en vindruva till varje klockslag (spansk sed) kröp jag till kojs och sov som en stock (se bild nedan).

Hoppas ni andra också haft en fin nyårsafton!



13 kommentarer:

Fitnesscoachen sa...

Vi hade en lugnt nyår hemma, åt gott, drack lite vin och gick ut på gården och kollade fyrverkerier. Man börjar bli gammal.. ;)
God fortsättning på dig!

Petra sa...

Vad skönt att du fick en bra nyår iallafall. Kram

Fröken Isakson sa...

Viket härligt nyår du verkar haft trots allt :D. Underbart med sådana vänner. Kramisar Linda

Ingela sa...

Fantastisk bild och vilket bra nyår det blev ändå fast de urspungliga planerna gick i stöpet :)

Kram

Trail.st sa...

Kul att du hade ett bra nyår.. Gott nytt förresten!
Har du datorn med dig i sängen :-)

Ingmarie sa...

Vilken fin bild! Och vad glad jag blir att du ändå fick ett bra nyår! Men du, vi saknade dig i dag!!!!!!!!!

Helena sa...

That´s what friends are for... Du ser otroligt lycklig ut på bilden vackra du!

Pernilla Hult sa...

Det är fantastiskt fint ute nu med all snö. Lite sagolikt nästan..

Här var det lugnt på nyår, mannen servade med mat och jag njöt av lugnet i mysbyxor och raggisar efter en slitig julhelg på jobbet.

Kram

Irina sa...

Belmondå passar utmärkt. Gissa om jag är nyfiken på vad som hände med de ursprungliga nyårsplanerna! Eller rättare sagt, vad som hände med personen som orsakade att de gick i stöpet. ;-)

Tror att jag har tid i morgon (söndag) ifall du är i stan. Hör annars av dig senare så bokar vi in något.

Ellinor sa...

Det låter verkligen som en helt underbar nyårsafton. Rubriken ger verkligen skäl för hela innehållet; det var som hämtat ur en saga.
Hoppas att du fått en bra start på det nya året.
Kram

Sandra på Ön sa...

God fortsättning till dig. Hoppas att du får ett bra 2010.
Det lät som om din nyårsafton blev alldeles underbar till slut.

Solli sa...

vilket vackert vinterlandskap!

Vilken tur att allt ordnade sig tillslut och att du blev bjuden på en annan nyråsfest :-) Sådana vänner växer inte på träd ;-)

STOR KRAM från Paris

Mia sa...

Jag får mer livsångest - vad har jag gjort med mitt liv, vart är jag på väg, kommer jag hinna allt m.m. Nej, nyår är inte min grej. Så är det bara.