onsdag 6 januari 2010

Gastkramande och tänkvärd tisdagskväll



Vi hade filmkväll igår och det blev The Hurt Locker i regi av Kathryn Bigelow, en film som av många anses vara den hittills bästa skildringen av Irakkriget på bioduken. Filmens huvudperson är Will James (spelad av Jeremy Renner) som tar över ett bombteam efter att den förre ledaren omkommit i en explosion. James visar sig vara en kicksökare som hellre själv desarmerar de hemmabyggda sprängladdningar - IED:s - som Irak är fullt av än skickar fram roboten. Detta faktum gör förstås att han driver sina nya kollegor till vansinne.

Ett av filmens tänkvärda budskap är att krig beskrivs som en drog, något som står över de vardagliga kraven på mansrollen - såsom föräldraskap, matvaruinköp och husunderhåll.

Visst är det otäckt - scenerna är skrämmande realistiska och handlingen tät och full av oväntade vändningar.

Se den är mitt tips.

,

8 kommentarer:

Helena sa...

Åh...tänkte se den igår men åkte hem till soffan istället. Tack för pushen - nu ska jag verkligen gå och se den!

Ingmarie sa...

Ska jag (vi) absolut göra! Tack för tipset!

Katja Kristoferson sa...

Tur att du tar en paus från ditt galna tränande!
Kom upp och träna lite med mig nu!
Kram

Em Löfgren sa...

inte min stil av film men du fick den att låta intressant =)

Em Löfgren sa...

hihi läste din kommentar! haha kassler med ananas! så 80-tal! hihi! retro =)

Ellinor sa...

Tusen tack för tipset! Är på jakt efter en sevärd biofilm och denna tror jag tom. att jag kan få med sambon på utan protester.
Kram

Andrej sa...

Har hört talas om den. Men det blir Sherlock denna helg.

Marlene ♥ sa...

Va många bloggar du verkar läsa med tanke på alla du har i högra spalten.
//marlenezufic.blogspot.com